ARVIOITA JA PALAUTTEITA

ARVIOITA JA PALAUTTEITA

(Näkijät)

Näkijät − ketä ja millaisia?

Vuoden 2016 loppupuolella olin yhteistyössä, nykyisessä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkissa opiskelevien Business Management opiskelijaryhmien kanssa. He opiskelevat intensiivisesti markkinointia, markkinoinnin suunnittelua ja myyntiä. Työkielenä näillä nuorilla aikuisilla on läpi koulutuksensa ajan englanti. Aloitteen tälle ´yritysanalyysille´ teki markkinoinnin lehtori Anne Turunen Liiketalouden yksiköstä.

 

Yhdeksän Business Management opiskelijaa tutustui ja analysoi Timon Työnohjaus ja Terapiaa (TTT) kahdessa eri ryhmässä. Tässä yhdeksän määrässä oli ainoastaan kaksi suomalaista opiskelijaa.

 

Kaikki opiskelijat edustavat minua nuorempaa, sekä samalla, lähtökohdistaan toisella tavoin maailmaa nähnyttä sukupolvea: he ovat syntyneet internet-maailmaan. Heitä on totuttu y-sukupolvena kutsumaan diginatiiveiksi tai Peter Pan -sukupolveksi; sosiaalisen sukupolven yhdistävä avainkokemus on, että ”Maailma on verkossa”. Jotkut tässä yhdeksän henkilön analyysiryhmässä kuuluivat vieläkin nuorempaan, 1990-luvulla syntyneiden z-sukupolveen.

 

Tästä johtuen minua sangen suuresti kiinnosti se, mitä nämä kansainväliset opiskelijat tulevat projektitöissään esittämään; mitä he ilmaisevat kohdeyrityksen ulkoisesta imagosta ja palvelutarjonnasta. Tulokulma asioihin on heillä kaiken aikaa markkinoinnin ja myynnin näkökulma.

 

Kaikki analysoijat olivat siis ns. ”ulkopuolisia”; heillä ei ole henkilökohtaista asiakaskontaktia yritykseen. He keräävät kohdeyritystä koskevan analyysiaineiston netistä, yrityksen verkkosivuilta ja eri sosiaalisen median kanavista. Voidaan perustellusti sanoa, että he tarkastelevat asioiden tilaa neutraalin objektiivisesti.  Heille ”asiat ovat niin kuin ne näyttävät”. Nimeän heidät tässä blogikirjoituksessa ”näkijöiksi” − myös siitä lisäsyystä, että heidän näkemyksensä tulevat osaltaan auttamaan minua yritykseni tulevaisuuden kuvan kirkastamisessa.

Pääsin tässä yritysyhteistyössä kuin näköalapaikalle – hyödylliselle sellaiselle! Sain yrittäjänä käyttööni yli 30 liuskaa heidän työstämää englanninkielistä materiaalia. Minulla olisi perusteltu syy kirjoittaa pitkäkin blogikirjoitus näistä arvioista. Saadun aineiston perusteella minun ei tarvinnut punastella, päinvastoin. Tässä referoin vain joitakin opiskelijoiden tekemistä arvioista.

 

Millaisia markkinointistrategioita verrattuna kilpailijoihin?

Tätä kysymystä opiskelijat selvittivät vertaamalla 16:ta eri yritystä, joiden he katsoivat tarjoavan Mikkelin seudulla samankaltaisia palveluja kuin analyysiyritys. Nämä 16 eri palveluntarjoajaa he jakoivat kahteen eri ryhmään. Ensimmäisen ryhmän muodostivat yritykset, jotka tarjosivat työnohjausta ja terapiaa. Toisen ryhmän yrityksiä taas yhdisti työnohjaus ja valmennuspalvelut (Coaching).

 

Alan opiskelijoina he lähes järkyttyivät siitä, kuinka vähän ja yksisilmäisesti vertailussa olleet yritykset olivat panostaneet omaan markkinoinnin strategiaansa. Tässä mielessä kohdeyritys erottautui selvästi edukseen.

 

We found out that there exist at least 16 competitors which offer similar services as Timo has, but none of the competitors offer such a big variety as he has. Also, when analysing the competitors, we decided to divide them into two groups.

The first group is about those who offers work guidance and therapy. The second group of competitors offers work guidance and coaching services.

If talking about the competitors’s marketing strategies, unfortunately, they are not so good. So, all in all, we can conclude that TTT is very strong competitor.

 

Timon Työnohjaus ja Terapia (TTT) sai kilpailijoihinsa verrattuna erityismainintoja markkinointistrategiastaan. Verkkosivut ovat raikkaat ja ne sisältävät runsaasti erilaista materiaalia. Blogikirjoituksia on niin ikään poikkeuksellisen paljon ja ne ovat arvioiden mielestä ajankohtaisia ja innostavia. Facebook ja Youtube ovat samoin kohtuullisen vilkkaassa käytössä. Heidän havaintojensa mukaan kohdeyrityksessä TTT:ssä Facebookia päivitetään ahkerammin kuin kilpailijoilla on ollut tapana. Asiakaskokemukset ja -palautteet ovat niin ikään huomioitu TTT:n markkinointistrategiassa.

 

Johtopäätöksiä ja tulevaisuuden kehityshaasteita

We found out that Timo’s business is very wide and doesn’t concentrate only on one problem. He deals with a lot of aspects and ready to help people using face-to-face approach or online contacting. He has a wealth of knowledge and this is his main competitive advantage.

 

Miten kohdeyrityksen uudet asiakkuudet syntyvät, myös siitä opiskelijat kirjoittivat. Muistakaamme, että tämäkin heidän tekemänsä havainto perustuu nimenomaisesti ja ainostaan verkossa esiintyvään materiaaliin. Asiakkaista osa saapuu suositusten kautta, toiset taas Facebook-mainonnan tai muun esillä olevan digitaalisen virikemateriaalin innoittamana. Asiakaskunnan liikkeistä ja tulevaisuuden näkymistä he puolestaan kirjoittavat:

In the future the referrals and the word-of-mouth marketing will be having a major role in gaining new customers, because of the fact that in these kinds of service businesses referrals are the most effective to get new customers on board.

 

Tähän nuorten aikuisten esittämään tulevaisuuskuvaan minun on vaivatonta liittyä. Tiedän, että myös näissä palveluissa, joita Timon Työnohjaus ja Terapia (TTT) tarjoaa, on ostopäätöstä harkitsevalle asiakkaalle keskeistä ”lähi-info”; siis se informaatio, jota aikaisemmat asiakkaat jakavat, ja nimenomaisesti omana suusanallisena käyttäjäpalautteenaan.

 

Nämä myynnin ja markkinoinnin ammattilaisiksi kouluttautuvat esittivät yhdensuuntaisesti, että tarkastelun kohteena oleva yritys voisi ja tulisi nykyistä rohkeammin pyytää ja tuoda julkisuuteen asiakkaiden omakohtaisia kokemuksia palvelun laadusta ja tehokkuudesta. “Videoklippejä ja erilaisia henkilöhaastatteluja lisää ja rohkeasti somejakeluun!”

 

Tämän kaltaista markkinointiehdotusta he perustelivat tekemillään vertailuhavainnoilla: Timo has a great experience in his area, which is a huge plus, because nowardays it is a very essential asset. Viestinsä tueksi he liittivät oheisen ammattikirjallisuuskuvan siitä, kuinka tulevaisuudessa kokemuksen merkitys entisestään vahvistuu suhteessa hintaan ja tuotteeseen nähden. Tässä  (Picture 1. The Growing Importance of Experience) esitetyt prosenttiluvut kuvaavat sellaista myyntiä jota tehdään yritysten kesken eli ”B to B”.

 

Asiakaskokemukselle kasvot

 

Seuraavassa, jäljempänä ilmestyvässä blogikirjoituksessani keskiössä ovat ”sisään päässeet”. Tällä ilmauksella tarkoitan henkilöitä, joiden arviot ja palautteet perustuvat omakohtaiseen asiakassuhteeseen Timon Työnohjaus ja Terapiassa (TTT). Nämä ”kokijat” piirtävät asiakaskokemukselle kasvot. Jatketaan siellä!

 

Katse huomiseen!  -näkökulma myös seuraavassa biisissä. Tarjoan siirtymisvaiheen taukomusiikkina Mikko Harjunpäätä. Nuoruusajan mutta ei ainoastaan siihen elämänvaiheeseen liittyvä emotionaalinen otos. Katseessa kaunis maailma, tämän laulun sanoituksessa Radio Novan ex-musiikkipäällikkö on minusta  onnistunut varsin koskettavan ylisukupolvisesti.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *